Paliwo do samochodu może być różne, powinna jednak je cechować wartość energetyczna, najlepiej niemała. To właśnie dzięki niej auto może przejechać wiele kilometrów, bez tankowania co drugi odcinek drogi. Jedne auta jeżdżą na benzynę, inne na olej napędowy, a jeszcze inne na gaz. Zależy to od silnika, do jakiej cieczy samochód jest przystosowany. Ponadto każde paliwo ma swoje parametry.
Głównym z nich jest wspomniana wartość energetyczna ― im wyższa, tym korzystniej wypada spalanie paliwa generowane w czasie jazdy. Inną ważną cechę stanowi temperatura zapłonu — zapłon to moment, w którym powietrze miesza się z paliwem. Jest ona szczególnie ważna w silnikach typu diesel, bo zapłon jest w nich samoczynny. Ponadto często bierze się pod uwagę lotność paliwa: to zdolność do parowania. Powyżej przedstawione elementy składają się na dokładną specyfikację paliwa.
Duże znaczenie ma fakt, jakiego paliwa używasz w swoim aucie. Benzyna nie może być stosowana we wszystkich samochodach. Nadaje się do spożytkowania tylko w autach z iskrowym zapłonem. Przez rafinację ropy naftowej można otrzymać benzynę. Wielu kierowców wystrzega się benzynowego silnika, bo jego utrzymanie jest drogie. Gdy wiele się podróżuje, koszty są znaczące.
Innym paliwem wykorzystywanym do jazdy jest olej napędowy. Podobnie jak benzynę, w procesie rafinacji ropy naftowej można go otrzymać. Odpowiednio do takiego paliwa trzeba przystosować silnik. Dla wielu olej napędowy to rozwiązanie korzystniejsze aniżeli benzyna. Jego cena jest nieco niższa, a dodatkowo silniki na olej napędowy mają mniejsze spalanie.
Od wielu lat sporo osób przerabia samochody pod kątem możliwości wykorzystania paliwa gazowego. Utrzymanie auta gazowego jest bardzo tanie. Cena gazu jest niska, dlatego kierowcy wiele oszczędzają.
Pisząc o silnikach warto wspomnieć o hybrydowym. Jest to połączenie silnika spalinowego i elektrycznego. Oznacza to, że działanie auta jest zupełnie inne niż ze spalinowym silnikiem. Oczywiście oba silniki nie muszą wcale pracować równocześnie, choć może się tak wydawać; jest możliwość równoczesnej pracy, lecz równie dobrze wszystkie działania może koordynować tylko jeden silnik. W ruchu miejskim używać możesz elektrycznego silnika, a w trasie spalinowego. Optymalnie możesz zmniejszyć w ten sposób zużycie paliwa. Kierowcy stawiają często pytanie generalne: czy auto hybrydowe się w ogóle opłaca? To już jednak sprawa indywidualna. Na pewno każdy kierowca może mieć inny pogląd. Trzeba spróbować jazd kilkakrotnych, by móc wyrobić własny. Nawet jednak nie mając kontaktu z hybrydą, można stwierdzić, że dużo mniejsza jest jej emisja spalin aniżeli generowana przez auto tradycyjne. Paliwo wykorzystuje hybryda w zupełnie inny sposób. Wadą jej jest cena, zdecydowanie wyższa. Silnik hybrydowy jest napędzany przez akumulator, co łączy się z kosztami. Tworzy je również duża masa pojazdu. Same dysze i przewody zajmują sporo miejsca, a cóż dopiero akumulatory.
Silnika elektrycznego paliwem nie trzeba tankować. To cenne zwłaszcza dla tych kierowców, którzy nie lubią wizyt na stacjach benzynowych i cenią ekologiczne podejście. Trzeba jednak ładować akumulatory, bo podobnie jak w innych maszynach się rozładowują. Pojedynczo silnik elektryczny rzadko występuje. Ze spalinowym jest łączony najczęściej. Zamienne stosowanie ich obu oszczędza atmosferę.
Tak więc wybór samochodu to jedno, a silnika to drugie. Niestety często jest tak, że model auta wybrany przez klienta nie występuje z silnikiem przez niego pożądanym. Warto kierować się parametrami silnika i rzeczywiście przed zakupem auta ludzie analizują zużycie paliwa. Im lepszy silnik, tym zużycie mniejsze: mniejsze koszty ponosi właściciel, powietrze jest czystsze. Dla każdej osoby, która posiada auto na własność, powinny to być kluczowe czynniki satysfakcji. Dlatego w dzisiejszych czasach coraz więcej osób rezygnuje z benzyny, choćby na rzecz oleju napędowego lub na rzecz hybrydy.