Rodzaj nadwozia, liczba drzwi, segment auta

Sprawdź, jakie typy nadwozia wyróżniamy i jakie grupy aut znajdziemy na rynku


Zakup samochodu motywowany jest chęcią wymiany posiadanego modelu na lepszy lub zadysponowania pierwszym własnym pojazdem. Zanim przystąpi się do tej ważnej transakcji, trzeba się zastanowić nad parametrami modelu. Warto odsunąć wówczas od siebie na moment nawyki, które skłaniają na co dzień ku oczywistym wyborom. Nie zawsze bowiem to, co najlepiej znane i jako takie pierwsze przychodzi na myśl, faktycznie jest czymś najlepszym.


Kluczowy parametr auta stanowią typy nadwozia. Czy chcesz mieć samochód z niskim zawieszeniem, czy też wręcz przeciwnie? A może spopularyzowaną wersję auta terenowego? Powinieneś rozważyć nie tylko estetykę, lecz właściwości lokalnych dróg. Czasem samochód o niskim nadwoziu może się nie nadawać do jazdy, bo drogi są wyboiste. Dotyczy to głównie terenów wiejskich.


Jednym z najbardziej popularnych typów nadwozia jest kombi. Można go rozpoznać po wydłużonej tylnej części pojazdu, która często przeznaczona jest na bagażnik, oraz po tylnej szybie, która opada niemal pod kątem prostym. Są trzy duże szyby po bokach samochodu. Często auta w nadwoziu kombi mają dołączone relingi dachowe, które pozwalają m.in. na montaż nart i rowerów. W relingach oczywiście można umieścić wszystko, w zależności od potrzeb.


Nadwozie Kombi - wypożyczalnia samochodów Exel


Hatchback to również, jak kombi, rodzaj nadwozia z ilością drzwi nieparzystą. Inaczej jednak niż w kombi, drzwi tylne opadają w nim pod kątem łagodnym, przez co przestrzeń bagażowa jest zdecydowanie mniejsza. Tylne siedzenia są składane, co z kolei pozwala na jej powiększenie.


Nieco inaczej wygląda sedan — nadwozie trójbryłowe. W części bagażowej nie ma drzwi tylnych, a klapa bagażnika jest mała, co może trochę utrudniać załadunek do niego. Obecnie auta z nadwoziem sedan nie są zbyt popularne, wiodący producenci światowi generalnie starają się jednak mieć w swojej ofercie auto tego typu. Uważa się je wszak za artefakt klasyki motoryzacyjnej, będącej nośnikiem pewnej elegancji. Warto wspomnieć o limuzynie, którą uważa się wręcz za sedan przedłużony.


Nadwozie sedan - Wypożyczalnia samochodów Exel


Liftback wygląda nieco jak hatchback. I w budowie właściwie jest niewielka różnica, bo jest połączeniem hatchbacka z sedanem. Tylną szybę otwiera się razem z klapą bagażnika, pozostaje wydłużony zaś tył samochodu.


Wymienione rodzaje są najczęściej spotykane na drogach, choć typów nadwozia jest o wiele więcej. Zanim kupisz auto, zastanów się, czego dziś potrzebujesz, a czego możesz potrzebować w najbliższej przyszłości: czy będziesz jeździł sam, czy już niedługo z rodziną, czy potrzebujesz w związku z tym dużej przestrzeni bagażowej, czy tylko miejsca na laptop. Dodatkowo, jeśli wolisz zwinniejsze samochody o sportowym profilu, musisz się liczyć z mniejszym bagażnikiem.


Nadwozie Hatchback - Wypożyczalnia samochodów Exel


Kolejnym elementem, na który zwróć uwagę, jest liczba drzwi. Wśród aut osobowych występują dwu-, trzy-, cztero- i pięciodrzwiowe typy. Powiązane jest to ściśle z rodzajem nadwozia. Samochód typu coupé zawsze jest dwudrzwiowy. Małe hatchbacki występują w trzydrzwiowych swych wersjach, sedan jest czterodrzwiowy. Pięciodrzwiowe auta są najpopularniejsze, czyli głównie kombi, hatchback oraz liftback.


Na koniec warto jeszcze przemyśleć segment samochodu, często określany też jako jego klasa. Weź przy tym pod uwagę stosunek jakości do gabarytów auta, które Cię interesują. Samochody miejskie mają rozmiary kwalifikowane do tych mniejszych na rynku. Tworzą tzw. klasę A. Niedrogie w utrzymaniu, zwinne i zgrabne, są przystosowane do poruszania się w warunkach miejskich. Jednak do tras poza miasto zbytnio się nie nadają. Nieco inaczej jest z autami małymi klasy B: posiadają więcej miejsca dla pasażerów oraz większy bagażnik. Do klasy C zalicza się zaś tzw. auta kompaktowe, będące konstrukcyjnym kompromisem do zabrania w trasę międzymiejską i w miasto. Samochody tego segmentu, szczególnie w nadwoziu kombi i hatchback, to najczęściej dokonywany wybór przez Europejczyków. Klasa D to już klasa średnia: dominuje nadwozie sedan. Auta idealnie nadają się na dłuższy dystans, ponieważ są wygodne. Segment E to klasa wyższa–średnia, mówiąc o niej często chce się wskazać na ekskluzywne limuzyny. Należą takie również do klasy F, są to jednak wówczas już bardzo luksusowe auta. Klasa G skupia samochody sportowe, najczęściej spotykane w nadwoziu dwudrzwiowym, wyposażone w mocny silnik. Charakterystyczną cechą segmentu H jest rozkładany dach, bo chodzi o kabriolety. Klasa I to zaś typowe terenówki. Idealnie nadają się na górskie przejażdżki. Zresztą na drogach można obserwować je bardzo często. Są praktyczne ze względu na wyższe koła. W ostatnim segmencie, K, pomieszczono vany. Jest w nich miejsce przynajmniej dla pięciu osób. Oznacza to, że i busy, i samochody dostawcze wliczane są do tej grupy.


Ostatnie innowacje producentów osłabiają podział na klasy oraz na nadwozia. Przyczynił się do tego popularny crossover. Ten model łączy cechy nadwozi kombi, hatchback i SUV. Również i SUV staje się bezklasowym modelem auta, łącząc założenia terenowego i osobowego. Mimo to dobrze znać tradycyjne kategorie podziału aut, czyli segmenty, by dokonywać trafniejszych decyzji zakupowych.


Do góry