Samochód to tylko maszyna, czyli o awarii w czasie najmu

Przeczytaj, co zrobić wobec awarii samochodu powstałej w okresie najmu


Zdarza się, że podczas jazdy wypożyczonym samochodem dochodzi do jego awarii. Informacje o tym, jak postępować w tego rodzaju sytuacjach, zawarte są zazwyczaj w regulaminie najmu pojazdu, kilka jednak porad znajdziesz także w poniższym artykule.


Po pierwsze, o fakcie awarii należy niezwłocznie poinformować wypożyczalnię. Większość firm dysponuje całodobowymi liniami telefonicznymi, więc szybkie zgłoszenie nie jest trudne. Przyjąwszy je, pracownik firmy przekazuje najemcy konkretne informacje, jakie kroki należy wykonać.


Kluczowym jest ustalenie przyczyny awarii oraz z czyjej winy ona powstała, czy na skutek niedociągnięć firmy wynajmującej, czy z powodu niewłaściwej eksploatacji pojazdu przez najemcę, czy też po prostu przez nieszczęśliwy zbieg okoliczności.


Jeżeli awaria wynika z przyczyn niezależnych od kierowcy, wówczas koszty związane z jej likwidacją pokrywa firma wynajmująca. Konsument może dochodzić roszczeń w przypadku niedotrzymania umowy lub nienależytego jej wykonania przez wypożyczalnię, zwłaszcza gdy w konsekwencji tego dochodzi do zdarzenia drogowego, w wyniku którego klient doznaje szkody.


Awaria Auta Wypożyczalnia samochodów Exel


Mimo że większość wypożyczalni funkcjonujących na rynku to firmy rzetelne, zdarzają się również takie, które wypożyczają samochody z wadami, mogącymi w dużym stopniu zmniejszyć komfort jazdy lub nawet doprowadzić do kolizji czy wypadku. Koszty usunięcia awarii powstałych na skutek złego serwisowania auta lub zatajenia istnienia usterek w samochodzie pokrywa wynajmujący. W wielu przypadkach niestety niełatwo jest udowodnić błędy w poczynaniach firmy, dlatego niezwykle istotna jest dokładna lektura umowy i regulaminu najmu.


Uszkodzenie auta może być też spowodowane na skutek niewłaściwego użytkowania przez najemcę. Zdarza się właśnie taka kwalifikacja w przypadkach uszkodzenia felg, uszkodzenia opon, zablokowania skrzyni biegów, spalenia sprzęgła, zatarcia silnika, uszkodzenia tylnych okładzin hamulców poprzez jazdę z zaciągniętym hamulcem ręcznym, zabrudzenia tapicerki czy uszkodzenia elementów stałych wewnątrz auta. Wówczas to najemca jest zobligowany do pokrycia kosztów naprawy. W żadnym wypadku nie wolno zataić faktu awarii przed wypożyczalnią, nawet jeżeli usterka nie uniemożliwia dalszej jazdy.


O chęci wykonania samodzielnej naprawy należy również poinformować wypożyczalnię, bo dokonywanie napraw samochodu przez najemcę na własną rękę jest zabronione. Zazwyczaj firma zleca naprawę w salonie, z którym współpracuje, i jej koszty pokrywa lub obciąża nimi klienta.


Większość firm wynajmujących samochody jest doskonale przygotowana na okoliczność awarii, posiadając odpowiednie ubezpieczenia i umowy ze stacjami naprawy pojazdów, a także potrafi zapewnić samochód zastępczy.


Niektóre firmy we wszystkich sytuacjach usterek technicznych zapewniają przyjazd po uszkodzony samochód oraz udostępnienie innego, sprawnego auta. Często, w celu zabezpieczenia klienta, wypożyczając samochód oferuje się konsumentowi możliwość wykupienia dodatkowego ubezpieczenia, które zapewnia mu ochronę przed odpowiedzialnością cywilną za spowodowane przez niego szkody. Warunki ubezpieczenia w zależności od firmy są różne, dlatego warto je dokładnie poznać przed podpisaniem umowy.


Do góry