We współczesnym świecie coraz więcej osób korzysta z wypożyczalni samochodów. W wielu przypadkach jest to bardziej korzystne rozwiązanie niż jazda autem własnym. M.in. przedsiębiorcy z kraju i zza granicy chętnie się decydują na ten rodzaj usług.
Firmy wynajmujące oferują szeroką gamę usług dodatkowych za określoną dopłatą. Po rezerwacji samochodu reszta jest do ustalenia. Wszystko po to, by klientowi zapewnić obsługę wygodną i profesjonalną. Każdy klient śledzący rynek ma inne wymagania i inne potrzeby.
Usługi dodatkowe za dopłatą obejmują między innymi przygotowanie auta do zwrotu, gdyż w większości wypożyczalni to na kliencie spoczywa obowiązek, by posprzątać po sobie. Żadna natomiast porządna wypożyczalnia nie udostępnia auta niewysprzątanego. W tym paradygmacie dopłaca się za doprowadzenie auta do stanu użytkowania już po zwrocie pojazdu do wypożyczalni. Oznacza to, że klient w momencie, gdy oddaje samochód, nie jest rozliczany z jego wysprzątania. Ciężar tej czynności bierze na siebie firma. To dobre rozwiązanie, ponieważ najemcy często bardzo się spieszą, a na wysprzątanie auta nie mają już czasu. W sytuacji, w której nie korzysta się z usługi wysprzątania pojazdu, wypożyczalnia wymaga zwrotu auta czystego.
Wynajem luksusowego samochodu typu limuzyna jest o wiele droższy niż auta klas A–D. Gdy komuś zależy na jakości, pieniędzy nie żałuje. Bywają tacy przedsiębiorcy, dla których wygląd i jakość auta jest jednym z czynników sukcesu spotkania. Przygotowanie odpowiedniego samochodu wiąże się zaś z ceną. Im droższy i obficiej wyposażony samochód, tym cena jest wyższa. Warto orientować się w klasach pojazdów, bo m.in. od klasy zależy wartość najmu. Ponadto wzrasta wraz z kolejną dobą. Za 24 godziny pobiera opłatę większość wypożyczalni. Reszta to zwykle koszty dodatkowe.
Należy dobrze poznać ofertę, gdyż nie muszą być małe. Niektóre firmy udostępniają pojazdy z limitem kilometrów: po przekroczeniu wskazanej sumy należy dopłacić. Koszt jest liczony za to, o ile ją przekroczono. Jeśli wartość licznika znacznie wykracza nad limit, wtedy dopłata również jest spora. Niektóre wypożyczalnie naliczają ją od każdego kilometra ponad ograniczeniem, inne wskazują określone progi i przypisane do nich kwoty do zapłaty.
Innym czynnikiem decydującym o dodatkowych kosztach jest miejsce wydania oraz zwrotu auta. Zależy od tego, jakie miejsce wybiera sobie klient. Oczywiście nie ma określonego i narzuconego punktu. Warto jednak orientować się w regulaminie. Zwykle, jeśli klient odbiera auto z siedziby wypożyczalni, następnie doń je zwraca, nie ma dodatkowej odpłaty. Często natomiast istnieje takowa, gdy klient postanawia wyruszyć z całkiem innego miejsca. Ważne wówczas, o ile kilometrów ten punkt jest oddalony. Zwykle doliczane są koszty za paliwo i czas dodatkowy kierowcy. Czasem odległości są naprawdę spore, wielu wynajmuje samochód nawet z drugiego końca kraju. Zwykle nie może stanowić to problemu, gdy są to stali klienci, którzy nie chcą korzystać z usług firm innych. Koszty paliwa i tak są rozliczane po stronie najemcy.
Ubezpieczenie to jedna z istotniejszych spraw dla najemcy. Nigdy nie wiadomo, co zdarzy się w drodze. Nagłych przypadków nikt nie jest w stanie przewidzieć. Pomimo, że wypożyczalnie muszą mieć ubezpieczenie, dodatkowe warto dokupić. Doubezpieczenie ma na celu chronić klienta przed kosztami związanymi z uszkodzeniem pojazdu. Wiele osób korzysta z tej dodatkowej możliwości, chcąc zapewnić sobie komfort oraz spokój. Zawsze lepiej dopłacić niż martwić się o skutki nieprzewidzianych sytuacji.
Opłata za dodatkowego kierowcę może decydować o wyborze firmy. Długie trasy muszą być męczące, a osoba za kierownicą jak każdy chce odpoczynku. Dlatego wielu zapewnia sobie dodatkowego kierowcę. Często, oczywiście, musi za niego zapłacić, lecz wcale nie jest to normą. Ważne jest, by dodatkowy kierowca został wyszczególniony w umowie i w razie zdarzenia drogowego ubezpieczenie pokryło straty. Z dodatkowym kierowcą długie trasy przebiegają bezpieczniej, bo wynajęty samochód jest pod opieką dwóch osób.
W wielu firmach wyjazd za granicę wiąże się też z kosztem. Dla wypożyczalni często w grę wchodzi dodatkowe ryzyko związane z awarią lub szkodą komunikacyjną poza granicami Polski, co musi się wiązać z dużo większymi kosztami likwidacji skutków takiego zdarzenia. Niezależnie, czy wypożyczalnia pobiera opłatę, czy też nie pobiera, prawie każda firma wymaga, by przed przekroczeniem granicy klient otrzymał zgodę na taki ruch. W przypadku, gdy samowolnie przekracza granicę, musi się liczyć z karami umownymi, a w przypadku szkody lub awarii z dużymi kosztami.
Wszystkie dodatkowe opłaty wymienione wyżej pobierane są razem z opłatą za najem. Ponadto wypożyczalnie często zabezpieczają się kaucją, aby w przypadku konieczności obciążenia klienta za dodatkową usługę, było z czego skorzystać. Zawsze trzeba podpisać umowę najmu, by nie było nieporozumień. Różnie wszak w życiu bywa, w rzeczywistości jednak większość firm stara się dopasować do potrzeb klienta.