Skrzynia manualna czy automatyczna. Co wybrać?

Przeczytaj, czym różnią się te rozwiązania


Samochód jest urządzeniem, które w znacznym stopniu ułatwia życie. Kiedy osiąga się wiek umożliwiający uzyskanie prawa jazdy i udaje się zdobyć to uprawnienie, można poczuć swobodę i rozwinąć skrzydła. Aby to zrobić i wykorzystać uzyskane możliwości rozsądnie, trzeba coraz lepiej poznawać budowę samochodu. Jednym z najważniejszych elementów budowy auta jest skrzynia biegów. Jej mechanizm umożliwia zmianę biegu na wyższy lub niższy. Dodatkowo sprawia, że samochód po prostu jedzie.


Warto zatrzymać się wobec jej zagadnienia na dłużej, gdyż jest ono złożone. Przed najmem samochodu trzeba podjąć kilka ważnych decyzji, by wybrać skrzynię biegów. Może być manualna lub automatyczna. Oczywiście każdy z jej rodzajów ma swoich zwolenników, jak i przeciwników.


Wersję manualną, jak sama nazwa wskazuje, trzeba obsługiwać przy użyciu rąk. Dlatego często nazywana jest ręczną albo mechaniczną. Aby przełączyć w niej bieg na wyższy, należy przesunąć dźwignię w odpowiednią stronę. Dodatkowo używane są trzy pedały, czyli sprzęgło, hamulec i gaz. 


Skrzynia Manualna wypożyczalnia samochodów Exel


Trzeba zwrócić uwagę na fakt, że rolą skrzyni biegów jest jak najlepsze wykorzystanie potencjału silnika. Jej mechanizm stanowi układ zbudowany z kilku elementów. Wybierając samochód, większość zwraca uwagę na efektywność skrzyni biegów oraz jej żywotność. Nikt nie chce kupić czegoś, co wymaga generalnego remontu lub doinwestowania. A tak się dzieje w przypadku, jeśli choć jeden element nie spełnia norm. Szczególną uwagę należy zwrócić na dopasowanie łożysk tocznych i sprawność kół zębatych. Rodzaje łożysk to oczywiście temat rozległy. Często stosuje się jednak łożyska wałeczkowe. Są dość dobre, czego o kulkowych nie można powiedzieć .


Współczesne skrzynie są wykonywane w sposób jak najbardziej energooszczędny. Oznacza to, że konstrukcja jest wytrzymała i lekka, spełniając przy tym swoje przeznaczenie. Pożądaną cechą, o której warto wspomnieć, jest cichobieżność skrzyni. Dzięki tej właściwości hałas w otoczeniu zostaje zmniejszony. Ważne, aby w momencie przełączenia biegów wszystkie podzespoły współpracowały ze sobą, co zapewniają synchronizatory. Mają na celu zrównanie prędkości pracy wszystkich elementów. Dzięki temu kierowca dążyć do niego nie musi. W skrzyni manualnej umieszczone są: wałek główny, wałek pośredni i wałek sprzęgłowy. Razem współdziałają ze sobą podczas zmiany biegów. Gdy mówi się o nadbiegu, chodzi o moment, w którym prędkość wałka głównego jest wyższa niż ta osiągana przez wałek sprzęgłowy.


Skrzynia zużywa się w czasie ciągłej eksploatacji. Dlatego należy smarować ją olejem. Jednak nie jest to ta sama substancja, która jest stosowana do smarowania silników. W celu konserwacji można udać się do mechanika, zdania jednak są podzielone co do konieczności, gdyż wielu uważa jego pomoc w konserwacji skrzyń za zbędną. W każdym razie, jako że chodzi o główny element układu samochodowego, nie należy go zaniedbywać. Kierując, warto wykorzystywać małe obroty silnika, gdy nie potrzeba większych. Jazda z umiarkowaną prędkością również ma od szybkiej wpływ lepszy na żywotność skrzyni.


Skrzynia automatyczna wypożyczalnia samochodów Exel


Elementy budowy automatycznej skrzyni biegów są charakterystyczne. Przy używaniu automatu klasyczne sprzęgło zupełnie jest niepotrzebne, więc nie ma go w urządzeniu. To jedno z najbardziej odróżniających kryteriów budowy skrzyń biegów. Kiedy prędkość się zwiększa, bieg jest automatycznie zmieniany na wyższy. Nie trzeba używać rąk w celu jego odpowiedniej zmiany. Warto tylko wspomnieć, że takie rozwiązanie jest bardzo ważne dla niepełnosprawnych. Automat zbudowany jest z trzech podzespołów. Są to sprzęgło do silnika, zespół przełożeń i zespół sterowania. W porównaniu z ręcznym, automatyczny typ mechanizmu powoduje większe zużycie paliwa. Generuje specyficzne szarpnięcie w chwili zmiany biegu. Osoby na co dzień jeżdżące przy użyciu automatu są do tego przyzwyczajone. Przynosi on im swego rodzaju komfort.


W Polsce przeważają w użyciu skrzynie manualne, ponieważ większość osób jest do nich przyzwyczajona. Ludzie wolą też kontrolować wykonywane działania i cenią sobie oszczędność. Technika jednak się zmienia, więc nic nie stoi na przeszkodzie, by za pewien czas zaoferowano rynkowi jakieś wartościowe rozwiązanie pośrednie.


Do góry