Skrzynia manualna czy automatyczna. Co wybrać?

Chcesz wynająć samochód z automatyczną skrzynią biegów...

 

                                                              ... a może wolisz manuala.

 

                                                                             Przeczytaj czym różnią się oba te rozwiązania.

 

 

 

Samochód jest urządzeniem, które w znacznym stopniu ułatwia życie, a w wielu przypadkach jazda autem jest traktowana jako oznaka niezależności i dojrzałości. Kiedy osiąga się wiek, umoliwiający uzyskanie prawa jazdy i udaje się zdobyć te uprawnienia, życie widzi się w innych barwach. Można wtedy poczuć swobodę oraz w pełni rozwinąć skrzydła. Jednak, aby to zrobić i z rozsądkiem wykorzystać uzyskane uprawnienia, trzeba choć trochę poznać budowę samochodu. Jednym z najważniejszych elementów budowy takiego pojazdu jest skrzynia biegów. Budowa skrzyni biegówTen mechanizm umożliwia zmianę biegów na wyższy, lub niższy. Dodatkowo sprawia, że samochód po prostu jedzie.

 

Warto zatrzymać się przy tym temacie na dłużej, gdyż nie jest on taki prosty jak się wydaje. Przed wynajmem samochodu trzeba podjąć kilka bardzo ważnych decyzji. Jedną z nich jest wybór skrzyni biegów. Może być manualna lub automatyczna. Oczywiście każdy z tych rodzai ma swoich zwolenników, jak i przeciwników. Może na początek zatrzymajmy się przy wersji manualnej. Jak sama nazwa wskazuje trzeba ją obsługiwać przy użyciu rąk. Dlatego też bardzo często nazywana jest jako ręczna lub mechaniczna. Aby przełączyć bieg na wyższy należy przesunąć wajchę w odpowiednią stronę.   Dodatkowo muszą być wszystkie trzy pedały, czyli sprzęgło, hamulec oraz gaz.  Zupełnie inaczej jest przy automacie. Jednak o tym powiemy w dalszej części artykułu.

 

Wielu zadaje sobie pytanie, która skrzynia jest lepsza?. Jednak każdy kierowca ma swoją ulubioną. Ponadto mówiąc o skrzyni biegów trzeba zwrócić uwagę na fakt, iż jej rolą jest jak najlepsze wykorzystanie potencjału silnika. Jak wiadomo dzięki temu można jechać. Manualna skrzynia biegówMechanizm ten stanowi układ zbudowany z kilku elementów. Pokrótce zostanie przedstawione jego działanie. Wybierając samochód większość zwraca uwagę na efektywność oraz żywotność skrzyni biegów. Nikt nie chce kupić  czegoś co wymaga generalnego remontu lub doinwestowania. A tak jest w przypadku jeśli jeden element nie spełnia określonych norm.  Dlatego szczególną uwagę należy zwrócić na dopasowanie łożysk tocznych oraz sprawność kół zębatych. Rodzaje łożysk to oczywiście szersze pojęcie. Jednak wymienione są te, których wytrzymałość jest warta uwagi. Często stosuje się również łożyska wałeczkowe. Są dość dobre, czego nie można powiedzieć o kulkowych. Kolejnym elementem, o którym warto powiedzieć jest cichobieżność skrzyni. To bardzo istotna sprawa, gdyż dzięki temu hałas w otoczeniu zostaje zmniejszony. Jest bardziej przyjazny dla środowiska. Ponadto ważne, aby w momencie przełączenia biegów wszystkie podzespoły współpracowały ze sobą. Do tego służą synchronizatory. Mają na celu zrównanie prędkości elementów. Dzięki temu kierowca nie musi się martwić o takie rzeczy. Współczesne skrzynie są wykonywane w sposób jak najbardziej energooszczędny. Oznacza to, że konstrukcja powinna być wytrzymała, lekka, a przede wszystkim musi spełnić swoje przeznaczenie. Ponadto budowa skrzyni manualnej jest nieco inna niż automatycznej.  Umieszczone są w niej specjalne wałki:

- główny

- pośredni

- sprzęgłowy

 

 

Zapraszmy do korzystania z naszych usług: wypożyczalnia samochodów Gdańsk, Gdynia, Sopot  - EXEL.

 

Razem współdziałają ze sobą, podczas zmiany biegów.  Dlatego często mówi się o nadbiegu. To moment kiedy prędkość wałka głównego jest wyższa, niż w przypadku wałka sprzęgłowego. Skrzynia w czasie ciągłego używania zużywa się. Dlatego należy smarować ją olejem. Jednak nie jest to ta sama substancja, która stosowana jest do smarowania silnika. Tutaj najlepiej udać się do mechanika. Jednak zdania na ten temat są podzielone, gdyż wielu uważa, że  takie działanie jest zbędne. Mimo wszystko warto raz na pewien czas skupić się tylko  i wyłącznie na skrzyni. Jako, że jest to główny element układu samochodowego nie należy go zaniedbywać. Dodatkowo kierując warto jechać na mniejszych obrotach. Jazda z dużą prędkością również nie ma dobrego wpływu na żywotność skrzyni.

Podsumowując można powiedzieć, że każdy samochód jest w rzeczywistości przystosowany do innej jazdy. Jedni mogą więcej, a drudzy mniej. Wszystko zależy od:

 

  • rocznika

 

  • przebiegu

 

  • sposobu użytkowania.

 

Powyżej przedstawiono wszystkie za i przeciw manualnej skrzyni. Pora, aby porównać ją z automatyczną. Automatyczna skrzynia biegówElementy budowy są bardzo charakterystyczne. Otóż przy używaniu automatu klasyczne sprzęgło jest zupełnie niepotrzebne. Dlatego nie zostaje umieszczone w samochodzie. To jeden z najbardziej odróżniających elementów oba mechanizmy. Kiedy prędkość się zwiększa to bieg automatycznie przeskakuje na wyższy. Nie trzeba do tego używać rąk. Takie rozwiązanie jest bardzo często stosowane dla niepełnosprawnych.

Automat zbudowany jest z trzech podzespołów. Są nimi: sprzęgło do silnika, zespół przełożeń, oraz zespół sterowania.  Działanie całego systemu jest bardzo podobne do wcześniej opisywanej skrzyni manualnej. Ponadto ten rodzaj mechanizmu powoduje większe zużycie paliwa  oraz specyficzne szarpnięcie w momencie zmiany biegu. Osoby na co dzień jeżdżące przy użyciu automatu są do tego przyzwyczajeni.  Jest to dla nich również swojego rodzaju komfort.

 

W Polsce przeważają jednak skrzynie manualne, ponieważ większość jest zwyczajnie do nich przyzwyczajona.  Ludzie wolą kontrolować wykonywane działania. Jednak technika się zmienia, więc nic nie stoi na przeszkodzie, aby również w tej dziedzinie coś się zmieniło.

 

exel.gda.pl