Dowiedz się jakie płyny eksploatacyjne są w aucie i jak je wymienić

Płyny eksploatacyjne w samochodzie

 

Aby samochód działał prawidłowo konieczna jest regularna kontrola ilości, uzupełnianie i wymiana płynów eksploatacyjnych w samochodzie, bez których mechanizm auta nie byłby w stanie funkcjonować. Zaniedbanie tej kwestii może prowadzić do poważnych awarii i zagrażać bezpieczeństwu jazdy. Wiele kierowców nie zdaje sobie sprawy, iż wymiana płynu hamulcowego czy oleju silnikowego to proste i niedrogie czynności serwisowe, które nie zajmują wiele czasu, a z pewnością korzystnie wpływają na stan techniczny naszego samochodu, dlatego też z pewnością warto dopilnować, aby były przeprowadzane regularnie. Kluczową kwestią jest podstawowa znajomość rodzajów tych płynów i zalecanej częstotliwości ich wymiany.

 

Olej silnikowy

 

Podstawowym płynem eksploatacyjnym w samochodzie jest oczywiście olej silnikowy, który odgrywa kluczową rolę w zabezpieczeniu silnika przed zużyciem. Do jego głównych zadań zalicza się przede wszystkim smarowanie elementów silnika, a także zabezpieczenie ich. Kluczową sprawą jest również absorbcja zanieczyszczeń i zapewnienie płynności pracy jednostki napędowej. Dla każdego rodzaju samochodu zalecana częstotliwość wymiany oleju silnikowego może być inna. Informacje te podane są zazwyczaj w instrukcji obsługi pojazdu. Ogólne zalecenie co do częstości wymiany oleju silnikowego to raz na około 20–30 tysięcy przejechanych kilometrów lub też raz do roku. Oczywiście są to dane orientacyjne, które należy zweryfikować adekwatnie do posiadanego pojazdu.

 

Konieczność wymianu oleju silnikowego uzależniona jest również od eksploatacji samochodu. W przypadku gdy danym samochodem dużo podróżujemy, rozpędzając się do znacznych prędkości wówczas zarówno kontrola jak i wymiana oleju powinna być częstsza.

 

Również rodzaj oleju jakiego używamy może wpłynąć na częstotliwość jego wymiany. Na rynku dostępne są oleje typu „long life”, które mają dłuższy okres przydatności i wolniej się zużywają, można na nich przejechać nawet do 50 tysięcy kilometrów. Podsumowując dla dobra stanu naszego pojazdu, a także dla własnego bezpieczeństwa nie należy zapominać o wymianie oleju, a także o regularnej kontroli i uzupełnianiu jego ilości. Czynności tych można dokonać w dowolnym serwisie samochodowym za niewielką opłatą, w niektórych nawet bezpłatnie.

 

Płyn hamulcowy

 

Kolejnym z podstawowych płynów eksploatacyjnych w samochodzie jest płyn hamulcowy, którego głównym zadaniem jest przenoszenie siły nacisku z pedału hamulca na okładziny hamulcowe. Obieg zamknięty, w którym krąży płyn hamulcowy jest nagrzewany do bardzo wysokich temperatur, dlatego też  płyn ten ma wysoką temperaturą wrzenia. Jego zastosowanie jest konieczne, bez niego niemożliwa by była prawidłowa praca. Oprócz wysokiej temperatury wrzenia płyn hamulcowy charakteryzuje się właściwościami higroskopijnymi czy pochłanianiem  wilgoci z otoczenia. Im więcej wody płyn pochłonie tym bardziej zmienią się jego parametry, co prowadzi do znacznego zmniejszenia skuteczności hamowania.

 

Dlatego też kontrola stanu i jakości płynu w samochodzie jest tak istotna dla naszego bezpieczeństwa, i zalecana przy dokonywaniu przeglądu samochodowego. Badanie stanu płynu hamulcowego odbywa się poprzez pomiar jego temperatury wrzenia (im niższa tym płyn jest mniej skuteczny). Ogólne zalecenie co do częstotliwości wymiany oleju hamulcowego to raz do roku. Kontrola i wymiana płynu hamulcowego jest dość trudna i skomplikowana dlatego zaleca się zlecenie tego fachowcom w serwisach.

 

Płyn chłodniczy

 

Za prawidłową prace silnika w dużym stopniu odpowiada układ chłodniczy, w którym krąży płyn chłodniczy – kolejny z kluczowych płynów eksploatacyjnych samochodu. Podobnie jak płyn hamulcowy pod wpływem czynników zewnętrznych (czas nie wpływa na jego właściwości) płyn ten traci swoje właściwości, dlatego również jego kontrola i wymiana jest niezwykle istotna. W przeciwieństwie do oleju silnikowego i płynu hamulcowego płyn chłodniczy wymieniamy nieco rzadziej, w zależności od samochodu i jego eksploatacji w przedziale od dwóch do pięciu lat. W żadnym wypadku nie oznacza to jednak, że możemy zaniedbywać kontrolę jego ilości, która zalecana jest co najmniej raz na miesiąc. Aby uniknąć problemów z zamarzniętym olejem chłodniczym, zaleca się dodatkowo dokonać pomiary temperatury krzepnięcia tego płynu przed sezonem zimowym.

 

Płyn chłodniczy poza wysoką temperaturą krzepnięcia ma także inne bardzo ważne właściwości, na przykład przeciwkorozyjne. Również ich trwałość jest ograniczona i wraz z biegiem czasu maleje. Aby płyn chłodniczy odpowiednio chronił układ samochodu, należy regularnie sprawdzać czy nie stracił swoich właściwości i czy nie jest konieczna jego wymiana. Zaniedbanie tej kwestii może narażać nas na spore koszty, związane z wymianą uszkodzonych na skutek braku ochrony elementów samochodu, na przykład: korozja pompy wodnej, uszczelki głowicy czy uszkodzenie chłodnicy. Nierozłącznym elementem systemu chłodniczego w samochodzie jest termostat, który również należy wymieniać. Zalecane jest zamontowanie nowego termostatu po przejechaniu do kilkudziesięciu tysięcy kilometrów.

 

Olej skrzyni biegów

 

Do grupy płynów eksploatacyjnych samochodu zalicza się również olej w skrzyni biegów, jednak w jego przypadku nie jest konieczna częsta kontrola i wymiana. Zaaplikowanie oleju w skrzyni biegów odbywa się w fabryce samochodu, przy jego produkcji.  Jeżeli system skrzyni biegów jest szczelny i olej nie wycieka, wówczas powinien on spełniać swoją funkcję prze wiele lat. Jednak w przypadku wątpliwości można udać się do mechanika czy serwisu w celu kontroli ilości tego płynu.

 

Płyn układu wspomagania kierownicy

 

Obecnie w nowoczesnych samochodach występuje elektryczne wspomaganie kierownicy. Jednak w starszych modelach możemy się spotkać z tzw. hydraulicznym wspomaganiem, które wiąże się z obecnością płynu w układzie wspomagającym kierownicę. W przeciwieństwie do płynu hamulcowego czy oleju silnikowego funkcja tego płynu nie jest aż tak ważna, jednak w żadnym wypadku nie należy sprawy tej bagatelizować. Zaleca się dlatego regularną kontrolę jego ilości i wymianę co kilka lat.

 

Płyn do spryskiwaczy

 

Ostatnim płynem w samochodzie, najczęściej uzupełnianym jest płyn do spryskiwaczy. W jego przypadku należy pamiętać o wymianie płynu przed zimą na płyn odporny na mrozy. Latem natomiast wystarczy zwykły płyn, a nawet sama woda.

 

Sprawdzanie poziomu płynów oraz ich wymiana

 

Wiedza o tym jakie płyny eksploatacyjne występują w samochodach jest bardzo cenna, jednak w celu kontroli ich poziomu niezbędna jest podstawowa znajomość budowy samochodu, a tym samym lokalizacji owych płynów. Teoretycznie każdy kierowca powinien wiedzieć jak i w którym miejscu można sprawdzić poziomy płynów, ponieważ wiedza ta wymagana była na egzaminie prawa jazdy, jednak w praktyce często bywa inaczej.

 

Zacznijmy od oleju silnikowego. Aby sprawdzić jego poziom należy odblokować pokrywę silnika, po lewej stronie, patrząc z góry znajdują się wlew i wskaźnik oleju silnikowego. Poziom oleju sprawdzamy za pomocą wskaźnika, samochód powinien stać na płaskim podłożu (nie na na górce, wskazana pozycja prosta, nie pochyła), najlepiej po dłuższym postoju. Sprawdzenie poziomu oleju polega na wyciągnięciu wskaźnika, przetarciu jego końca ścierką, a następnie ponowna jego aplikacja i wyciągnięcie. Na końcu wskaźnika widnieją linie z oznaczonym minimum i maximum poziomu oleju. Ważne jest oby jego poziom mieścił się między tymi liniami. Jeżeli chodzi o wymianę oleju silnikowego należy ją zlecić mechanikowi samochodowemu bądź serwisowi.

 

Pojemnik z płynem chłodzącym znajduje się w zbiorniku wyrównawczym z przodu silnika, na prawo od zbiornika oleju silnikowego, patrząc z góry.  Poziom płynu chłodzącego można sprawdzić za pomocą znaczników wartości: minimalnej i maksymalnej, znajdujących się w górnej i dolnej części zbiornika. Poziom płynu chodzącego powinien być pomiędzy nimi.

 

Jeżeli chodzi o płyn hamulcowy to jego stan możemy sprawdzić w zbiorniczku wyrównawczym, znajdującym się po prawej stronie silnika. Podobnie jak w przypadku płynu chłodniczego jego poziom powinien być pomiędzy znacznikiem wartości minimalnej i maksymalnej.

 

W przypadku sprawdzenia, a także uzupełnienia płynu do spryskiwaczy sprawa wygląda następująco: zbiornik płynu do spryskiwaczy znajduje się obok wlewu oleju silnikowego. Poziom sprawdzamy zaglądają do silnika przez otwór bądź też uruchamiając spryskiwacze (w przypadku braku płynu, nie będą działały).

 

Kontrola poziomu i jakości pozostałych, płynów eksploatacyjnych możliwa jest w serwisie, również chcąc wymienić płyny należy się tam udać.

 

Podsumowanie

 

Podsumowując kwestię płynów eksploatacyjnych wyróżniamy: olej silnikowy, płyn hamulcowy, płyn chłodniczy, płyn w skrzyni biegów, płyn w systemie wspomagania kierownicy i płyn do spryskiwaczy. Kontrola poziomu wszystkich rodzajów płynu jest niezwykle istotna, jak również ich uzupełnianie i wymiana. Konieczne jest dostosowanie częstotliwości wymiany danych płynów do sposobu eksploatacji samochodu i do jego modelu. Pomimo, że wymiana i kontrola niektórych płynów eksploatacyjnych jest możliwa do wykonania samemu, zaleca się jednak zlecanie tego fachowcom, w celu uniknięcia uszkodzeń elementów samochodu, a także pewności prawidłowej oceny jakości płynu. Oczywiście nie odnosi się to do  wymiany płynu do spryskiwaczy, którą każdy kierowca jest w stanie sam przeprowadzać.