Dowiedz się wszystkiego o klimatyzacji i sposobie jej użytkowania

Jak korzystać z klimatyzacji ?

 

Klimatyzacja samochodowa jest sporym udogodnieniem dla kierowców i pasażerów samochodów, szczególnie w upalne dni. Jednak aby w pełni cieszyć się z jej dobroczynnego działania należy stosować się do kilku zasad. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo niekorzystne skutki może mieć nieprawidłowe korzystanie z klimatyzacji.

 

 

Odpowiednio ustaw temperaturę i uniknij przeziębień

 

Po pierwsze ustawiając temperaturę jaką ma utrzymać w pojeździe system klimatyzacji należy kierować się zdrowym rozsądkiem, a nie chwilową chęcią orzeźwienia się. Ze względu na fakt, iż działanie klimatyzacji przybliżone jest do mechanizmu lodówki, za jej pomocą możemy w krótkim czasie znacznie obniżyć temperaturę w samochodzie.

 

Uniknij przeziębień

 

Bardzo często zdarza się, że kierowcy chcąc szybko wychłodzić nagrzane na słońcu auto drastycznie schładzają powietrze w jego wnętrzu. Możliwe jest to nawet w kilka minut. Wchodząc do samochodu ze znacznie mniejszą temperaturą, aniżeli ta na świeżym powietrzu narażamy nasz organizm na znaczne wychłodzenie, a nawet szok termiczny. Pomimo, iż taka nagła zmiana przynosi nam ulgę i odczuwamy komfort termiczny to jest ona niezdrowa i w wielu przypadkach prowadzi do przeziębień.

 

Dobierz miejsce do parkowania

 

 W związku z tym w przypadku znacznego nagrzania samochodu, na przykład na skutek dłuższego postoju w słońcu zaleca się przewietrzenie wnętrza pojazdu oraz stopniowe, powolne obniżanie temperatury za pomocą klimatyzacji.  Aby uniknąć drastycznego nagrzania wnętrza samochodu wskazane jest parkowanie w cieniu oraz wzięcie pod uwagę ruchy słońca na przestrzeni dnia.

 

Zniweluj różnicę temperatur pomiędzy autem, a otoczeniem

 

Ważne jest aby amplituda temperatur na zewnątrz samochodu oraz w jego wnętrzu podczas rozpoczynania jazdy nie była zbyt duża. Nie tylko wchodząc do samochodu powinniśmy zwracać na to uwagę, ale również przed wyjściem z niego. Około piętnastu minut przed końcem jazdy, w celu uniknięcia szoku termicznego zaleca się przybliżenie temperatury wewnątrz pojazdu do temperatury na zewnętrz. Podsumowując kwestię ustawienia temperatury klimatyzacji, należy wybrać optymalną dla kierowcy, która zazwyczaj waha się między 19 a 21 stopniami Celsjusza.

 

Siła nawiewu

 

Drugim z kluczowych aspektów prawidłowego korzystania z klimatyzacji jest odpowiednie ustawienie siły nawiewu oraz jego kierunku. Jako niekorzystne traktuje się ustawienie nawiewu bezpośrednio na daną część ciała. Skierowanie silnego nawiewu na ciało prowadzi najczęściej do zapalenia stawów i mięśni, z którymi wiążą się dotkliwe dolegliwości bólowe.

 

Regularne serwisowanie

 

Poza odpowiednim ustawieniem temperatury klimatyzacji oraz kierunku jej nawiewu, istotna jest jej konserwacja. System klimatyzacji wymaga regularnego czyszczenia. Kluczowe jest wymienianie filtru kabinowego. Aby klimatyzacja służyła nam długo należy również co najmniej raz na trzy lata poddać ją przeglądowi, a także niezbędnym zabiegom na przykład czyszczeniu układu wentylacji.

 

Techniki czyszczenia

 

Serwis klimatyzacji zajmujący się jej czyszczeniem i kontrolą sprawności zazwyczaj stosuje jedną z dwóch najpopularniejszych metod czyli ozonowanie lub metoda ultradźwiękowa. Istotą ozonowania jest zastosowanie urządzenia zwanego ozonatorem, który usuwa bakterie i roztocza, a także wszelkie pyłki i różnego rodzaju zanieczyszczenia. Istotną informacją jest fakt, iż po procesie ozonowania konieczne jest co najmniej kilkuminutowe wietrzenie samochodu. Jeżeli chodzi o metodę ultradźwięków, to wykorzystuje ona falę ultradźwiękowe o częstotliwości 1,7 MHz, wytwarzany przez odpowiednie urządzenie. Działanie tej metody opiera się na zamianie poprzez działanie ultradźwięków płynu czyszczącego na mgłę, która docierając do elementów wnętrza samochodu czyści je.

 

Zaniedbanie kwestii dotyczące czystości klimatyzacji może prowadzić do rozwiania się na niej grzybów i bakterii, co jest częstą przyczyną chorób dróg oddechowych.

 

Kontroluj sprawność układu

 

Inną kwestią jest kontrola wydajności klimatyzacji oraz jej sprawności. Konieczne jest regularne sprawdzanie ilości czynnika chłodzącego (odpowiedzialny jest ona za tworzenie zimnego powietrza) i jego uzupełnianie. W przypadku gdy układ klimatyzacji jest całkowicie szczelny wówczas uzupełnianie ilości czynnika nie jest konieczne, ponieważ nie dochodzi do jego wycieku. Jednak w większości przypadków klimatyzacje nie są szczelne, czego główną przyczyną są ciągłe wstrząsy układu związane z jazdą.  Niewielkie wycieki czynnika chłodzącego zazwyczaj nie powodują szkód, jednak znaczne zaniedbanie tej kwestii może prowadzić do dostania się czynnika do oleju, a brak czynnika w układzie klimatyzacji do zacierania się jej mechanizmu.

 

Obsługa oraz serwisowanie klimatyzacji

 

Obsługa klimatyzacji zależy od jej rodzaju. Obecnie na rynku dostępne są samochodu z różnymi systemami klimatyzacji.

 

Główne z nich to manualna i automatyczna. Z wiadomych względów klimatyzacja automatyczna jest bardziej komfortowa, jednak chcąc zaoszczędzić należy wybrać klimatyzację manualną, inaczej tzw. „ręczną”. W porównaniu do klimatyzacji automatycznej wykorzystuje ona bardzo mało elektroniki i jest o wiele prostsza w budowie, dlatego też jest tańsza. Oczywiste jest również, iż usunięcie awarii w systemie klimatyzacji manualnej jest mniej skomplikowane, a więc wiąże się z mniejszymi kosztami.

 

Obsługa systemu

 

Przechodząc do obsługi klimatyzacji, w przypadku jej wersji manualnej odbywa się ono całkowicie przez użytkownika samochodu, służą do tego pokrętła klimatyzacji zlokalizowane na desce rozdzielczej. W najpopularniejszych modelach klimatyzacji manualnej mamy do czynienia z dwoma pokrętłami i włącznikiem. Jedno pokrętło reguluje poziom temperatury powietrza, natomiast drugie określa siłę wydmuchu z nawiewów.

 

W przypadku klimatyzacji automatycznej, często nazywanej climatronic jej regulacja przez kierowcę ogranicza się jedynie do ustawienia temperatury jaką chcemy uzyskać we wnętrzu samochodu. Wybrana przez nas temperatura wyświetlona zostaje na wyświetlaczu komputera, który „zajmuje się” całą resztą. Komputer dopasowuje kierunek i siłę nawiewu powietrza.

 

Czujniki w klimatyzacji automatycznej

 

Klimatyzacja automatyczna wyposażona jest również w różnego rodzaju czujniki, które zlokalizowane są zazwyczaj w kilku miejscach w kabinie kierowcy. Do najpopularniejszych czynników można zaliczyć: czujnik nasłonecznienia i czujnik temperatury.

 

Pierwszy z wymienionych czujników najczęściej znajduje się w tzw. podszybiu, natomiast czujnik temperatury w kanale zasysania świeżego powietrza. Dodatkowo często montowane są również czujniki mający na celu kontrolę poziomu temperatury nawiewu powietrza w dolnych partiach wnętrza samochodu (w przestrzeni na nogi), a także czujniki kontrolujące stężenie substancji szkodliwych w powietrzu na zewnątrz samochodu, które tam są montowane.

 

Klimatyzacje automatyczne

 

Dużym atutem nowoczesnych klimatyzacji automatycznych jest możliwość regulacji temperatury na tym samym poziomie w całym samochodzie bądź jej zróżnicowanie w danych partiach samochodu. Zwiększa to znacznie komfort jazdy, ze względu na możliwość ustawienia innej, dogodnej temperatury zarówno dla kierowcy jak i dla pasażera. Kolejnym plusem dla klimatyzacji automatycznej jest precyzyjność ustawień, która w przypadku klimatyzacji manualnej jest niewielka, na skutek czego uzyskiwana temperatura nie zawsze odpowiada naszym oczekiwaniom. W przypadku klimatyzacji automatycznej, dzięki jej elektronicznemu rozbudowaniu panele sterujące są w stanie bardzo precyzyjnie ustawić temperaturę. Nowoczesna klimatyzacja automatyczna dodatkowo jest w stanie idealnie dostosować temperaturę powietrza w samochodzie do naszych potrzeb, biorąc pod uwagę wiele czynników, takich jak:  temperatura i wilgotność powietrza,  poziom nasłonecznienia czy prędkość wiatru.  Możliwa jest również regulacja  intensywności pracy układu klimatyzacji oraz automatyczna kontrola ciśnienia i ilości czynnika chłodzącego.

 

Dwa rodzaje układu

 

Klimatyzację automatyczną można podzielić ze względu na ilość niezależnych chłodzonych stref na jedno- i dwustrefową. Klimatyzacja jednostrefowa występuje zazwyczaj w małych samochodach, jednak czasem montowana jest również w większych ze względu na oszczędność. W układzie jednostrefowym kabina pojazdu jest traktowana jako jedna przestrzeń (stąd nazwa systemu). Natomiast w przypadku układów dwustrefowych wydzielone są dwie strefy, w których mogą być utrzymane inne, ustawione parametry. Przykładowo w danym momencie jedna strefa może chłodzić, natomiast druga grzać. Oczywiste jest, że w kabinie samochodu, która ma ograniczoną powierzchnie nie jest możliwe doprowadzenie do znacznych różnic między temperaturami obu stref, zazwyczaj amplituda wynosi kilka stopni.

 

W zależności od modelu można spotkać się z różnym podziałem stref klimatyzacji, najczęstsze to podział na prawą i lewą stronę, w którym kierowca i pasażer znajdują się w dwóch różnych sterach oraz podział na przód i tył, gdzie kierowca i przedni pasażer znajdują się w jednej strefie, pasażerowie z tyłu w drugiej. W najnowocześniejszych samochodach można spotkać układy klimatyzacji kilkustrefowe, przykładowo dla każdego z pasażerów przypada jedna strefa.

 

Podsumowanie

 

Podsumowując, przed zakupem samochodu z klimatyzacją należy dokładnie zapoznać się z ofertą dostępną na rynku i wybrać klimatyzacje dostosowaną do naszych potrzeb. Zarówno klimatyzacja manualna jak i automatyczna mają swoje plusy i minusy. Jednak większość z nich przemawia za klimatyzacją automatyczną, ze względu na komfort jazdy, jaki dają komputerowe sterowanie i możliwość precyzyjnego ustawienia temperatury. Należy się również zastanowić kto danym samochodem będzie jeździł i ile pasażerów będzie przewożonych w celu ustalenia czy potrzebna jest nam klimatyzacja jedno- czy dwustrefowa, a może nawet cztero – możliwości jest  naprawdę wiele.